Транспортно-трасологічна експертиза
Основним завданням транспортно-трасологічної експертизи є:
ідентифікація за слідами, залишеними ТЗ, певного його екземпляра або установлення його типу, моделі;
визначення взаємного розташування ТЗ у момент їх контактування;
визначення місця зіткнення ТЗ і місця наїзду на перешкоду (пішохода), установлення механізму утворення слідів;
розташування ТЗ відносно проїзної частини на момент контактування.
Вирішення цих завдань здійснюється шляхом дослідження слідів, виявлених на місці ДТП, пошкоджень транспортних засобів. Тому призначати транспортно-трасологічну експертизу доцільно лише тоді, коли є можливість надати експертові об'єкти, які перебували в контакті, або матеріали справи, у яких зафіксовано сліди.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Чи залишені певні сліди (указується, які саме і на чому) ходовими частинами (колесами, шинами, гусеницями тощо) даного ТЗ?
Який механізм контактування ТЗ?
Чи залишені сліди певними частинами даного ТЗ, що виступають?
До якого типу (марки, моделі) належить ТЗ, яким залишено дані сліди?
Яким було взаємне розташування транспортних засобів під час їх зіткнення?
Яким було взаємне розташування ТЗ і перешкоди (пішохода) під час наїзду на останню (останнього)? Який механізм контактування пішохода та ТЗ? Хто з осіб, які перебували в ТЗ під час ДТП (вказуються прізвища, імена та по батькові осіб), перебував за кермом (для вирішення питань про взаємне розташування ТЗ і потерпілого та про особу, яка керувала ТЗ, призначається комплексна судово-медична, транспортно-трасологічна експертиза)?
Який з транспортних засобів під час їх зіткнення стояв, а який рухався?
На якому місці дороги сталося зіткнення транспортних засобів (наїзд на пішохода)?
Який механізм утворення слідів (удар, ковзання тощо)?
У якому напрямку відносно слідосприймальної поверхні рухався ТЗ?
Для вирішення зазначених питань експерту надаються самі слідоутворювальні об'єкти (шини, деталі, що виступають, тощо) або експериментальні зліпки цих об'єктів (експериментальні відбитки шин на папері); предмети, на яких залишились сліди зазначених об'єктів, або зліпки (масштабні фотознімки) цих слідів, а також протоколи огляду місця події з усіма додатками до них.
Якщо досліджуються сліди ТЗ на одязі (взутті) потерпілого, надається також акт судово-медичного дослідження пошкоджень на його тілі.
У відповідності до «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень» затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 8 жовтня 1998 р. №53/5 (у чинній редакції): п.3.5. Коли об'єкт дослідження не може бути представлений експертові, експертиза може проводитись за фотознімками та іншими копіями об'єкта (крім об’єктів почеркознавчих досліджень), його описами та іншими матеріалами, доданими до справи в установленому законодавством порядку, якщо це не суперечить методичним підходам до проведення відповідних експертиз. Про проведення експертизи за такими матеріалами вказується в документі про призначення експертизи (залучення експерта) або письмово повідомляється експерт органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта).
Експертиза слідів транспортних засобів
Основними завданнями трасологічної експертизи слідів транспортних засобів є ідентифікація (ототожнення) конкретної одиниці транспортного засобу за частинами та слідами, що залишені його частинами; діагностика (установлення властивостей та стану об'єктів) та ситуаційні завдання (установлення механізму слідоутворення, механізму взаємодії транспортного засобу з іншими об'єктами).
Сліди транспортних засобів містять значний обсяг інформації, яка може бути використана для встановлення виду (типу), марки транспортного засобу, напрямку його руху тощо.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Яким видом (типом, моделлю) та якими частинами транспортного засобу залишені сліди?
Чи залишені сліди даним транспортним засобом (його частинами)?
Яким колесом транспортного засобу залишені сліди (правим, лівим, переднім, заднім)?
Якою моделлю шини залишені сліди?
Чи піддавалася покришка шини транспортного засобу, слід якої виявлений на місці події та наданий для дослідження, відновлювальному ремонту?
Чи є на даному об'єкті (одязі потерпілого, огорожі дороги, дорожньому покритті тощо) сліди транспортного засобу?
Чи утворилися сліди на об'єкті в результаті його переїзду колесами транспортного засобу?
Яка послідовність утворення пошкоджень на транспортному засобі?
Який механізм утворення слідів на транспортному засобі?
Чи є знайдений предмет (його фрагмент) (уламки кронштейна, гайки, фрагменти фарного розсіювача або вітрового скла, фрагменти лакофарбового покриття) частиною наданого для дослідження транспортного засобу?
Який механізм утворення пошкоджень на вітровому склі транспортного засобу?
На який вид транспортного засобу був установлений розсіювач, уламки якого надані для дослідження?
Яка причина руйнування (механічний удар, термічний вплив, вибух тощо) скла, розсіювача?
Яке взаємне розташування транспортного засобу і пішохода у момент наїзду?
Чи мав місце факт контактної взаємодії транспортного засобу з іншим об'єктом (ділянкою місця події)?
Надані в переліку питання можуть вирішуватися під час проведення комплексного дослідження разом з іншими спеціалістами.
Експертиза нашарувань на одязі (взутті)
Трасологічною експертизою у комплексі з експертами інших спеціальностей можуть вирішуватися питання щодо дослідження нашарувань на одязі (взутті) - ґрунту, плям зелені, фарби, паливно-мастильних матеріалів тощо.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Який механізм утворення нашарувань ґрунту (плям зелені, фарби, паливно-мастильних матеріалів тощо)?
Яка послідовність утворення нашарувань на одязі?
Експертиза механічних пошкоджень одягу
Проведення даного підвиду трасологічної експертизи дає змогу вирішувати ідентифікаційні, діагностичні та ситуаційні завдання. У процесі дослідження встановлюються характер пошкоджень та механізм їх утворення, вирішуються питання, пов'язані з ідентифікацією (ототожненням) знаряддя за пошкодженнями, що є на даному одязі тощо. Окрему групу становлять питання, що пов'язані з установленням належності єдиному цілому частин одягу, що досліджується.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Чи є на одязі, що наданий для дослідження, пошкодження?
Який механізм утворення пошкоджень на одязі?
Чи є пошкодження на одязі розривом, розрізом, розрубом тощо?
Знаряддям (предметом) якого виду утворені пошкодження одягу?
Чи є сліди тертя, тиску, волочіння тощо на одязі, що наданий для дослідження?
Чи утворені пошкодження на одязі предметами, що надані для дослідження?
Чи належать одному цілому частини одягу, що надані для дослідження?
Дослідження пошкоджень одягу, пов'язаних з одночасним спричиненням тілесних ушкоджень людині, належить до компетенції судово-медичної експертизи.
Якщо стосовно одягу проводилися судово-хімічні, судово-біологічні, судово-медичні та інші експертизи, треба про це вказувати, а за необхідності надавати результати досліджень експерту.
Одяг, що надається для дослідження, повинен бути в сухому вигляді. Потрібно вказувати, чи піддавався одяг, що наданий для дослідження, після події пранню, ремонту, чищенню тощо.
Експертиза рельєфних знаків
Об'єктами досліджень цього виду можуть бути відновлені спиляні (забиті), слабовидимі номери та інші рельєфні позначення на різного роду виробах. Експертизою встановлюються факт та спосіб змінення позначень.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Чи піддавався зміні номер на даному екземплярі зброї, агрегатах транспортного засобу тощо?
Яким був первісний номер на об'єкті дослідження?
Яким способом був знищений або змінений номер (знак) на даному об'єкті?
Чи були на даному об'єкті маркувальні позначення?
Чи піддавались зміні маркувальні позначення на даному об'єкті?
Чи виконане маркування об'єкта із застосуванням конкретних засобів?
Об'єкти, які підлягають дослідженню, не можна очищати від забруднень, фарби чи іржі.